KARIERA BEZ GRANIC
Komunikacja międzykulturowa - szkolenia
Katarzyna Szełemej-Pobożniak
Kiedy Twojemu Zespołowi potrzebne jest szkolenie z komunikacji międzykulturowej?
Szkolenie międzykulturowe jest niezbędne gdy:
- zawsze, gdy ludzie różnej narodowości pracują razem
- gdy pojawiają się nieporozumienia w międzykulturowym zespole lub między różnymi zespołami, zleceniodawcami a podwykonawcami, podwładnymi a szefami
- w momencie fuzji i przejęć. Wtedy zawsze spotykają się dwie kultury organizacyjne, dwie filozofie robienia biznesu
- w trakcie negocjacji z partnerem z innej kultury
- gdy pojawiają się konflikty między decydentami różnych narodowości
- gdy firma otwiera przedstawicielstwa zagranicą
- z powodu relokacji pracowników zagranicę
- z okazji przyjazdu ważnej osoby/nowego szefa do Polski z innego kraju
- zawsze wtedy, gdy mamy do czynienia z osobami z innej kultury jak również dużymi różnicami w nastawieniu i poglądach wśród pracowników, spowodowanymi np. różnicami pokoleniowymi, płciowymi, kulturowymi, religijnymi czy społecznymi.
Jakie korzyści wyniesiesz ze szkolenia z komunikacji miedzykulturowej?
Podstawowa zmiana, to uświadomienie sobie, z czego wynikają różnice i nieporozumienia. Prowadzi to do:
- poprawienia komunikacji, zmniejszenia ilości i skali tarć i konfliktów oraz obniżenia poziomu niepewności i stresu
- Wzrostu kompetencji międzykulturowych. Łatwiej zarządzać teamem, gdy jego członkowie mają większą świadomość różnic kulturowych i ich przyczyn. W efekcie łatwiej jest zarządzać w szacunku i zgodzie z DEIB (różnorodność, równość, włączanie, przynależność)
- Wzrostu efektywności i efektu synergii. Wzrost zaangażowania i zaufania wewnątrz zespołu lub między partnerami biznesowymi przyczynia się do powstania przewagi konkurencyjnej.
25% najbardziej etnicznie różnorodnych firm ma o 36% większe szanse na prześcignięcie konkurencji.
25% najmniej różnorodnych etnicznie i płciowo firm ma o 27% większe szanse mieć słabsze wyniki od konkurentów.
Raport McKinsey & Company 2020
Czy szkolenie będzie dopasowane do potrzeb Twojego Zespołu?
Szkolenie zawsze przygotowuję w oparciu o informacje od klienta co do potrzeb – dotyczących rodzajów problemów, zaangażowanych narodowości i preferowanego stylu pracy. Uważam, że to właśnie zrozumienie, czego potrzebują uczestnicy szkolenia, jest kluczem do jego sukcesu. Przykładowe tematy zrealizowanych przeze mnie szkoleń to:
– Komunikacja w świecie różnych ludzi. Mosty między kulturami
– Zrozumieć różnice kulturowe. Współpraca Polska – Niemcy./Understanding intercultural differences. Poland – Germany
– Communicating across cultures. Poland – the US – Ukraine
– Understanding cultural differences. Polish – British cooperation
– Konnichiwa. Różnice kulturowe Polska – Japonia
– Różnice kulturowe. Polska – Niemcy – USA
– Kobieta szef. Jak żyć? Kobieta a kultura
– Małe szczęście. Sztuka życia w dobrostanie wg międzynarodowych i międzykulturowych badań
Zapraszam do lektury mojego artykułu o różnicach kulturowych z biznesie w MIT Sloan Management Review Polska:
Jakie są przykładowe tematy poruszane w czasie szkoleń z komunikacji międzykulturowej?
W tej kwestii zawsze próbuję mówić językiem uczestników moich szkoleń i adresować dokłądnie ich problemy. Przykładowe tematy:
- Po co komu small talk i jak go „uprawiać”?
- Co robi nam w mózgu kultura?
- Jak pisać maile w kontekście kulturowym?
- Jakie wrażenie robią Polacy na przedstawicielach innych kultur?
Prowadząc szkolenie, staram się poruszyć nie tylko tematy przyjemne, ale też trudne w szczery choć pełen szacunku dla odmienności sposób.
Na jakiej bazie przygotowuję szkolenia?
Każde szkolenie to dla mnie nowe wyzwanie – staram się być na bieżąco z najnowszymi dokonaniami i wynikami badań dotyczącymi danego tematu i kraju. Opieram się przy tym na:
– badaniach porównawczych kultur, gdzie różnice kulturowe wyrażone są liczbami na osiach liczbowych
-bogatej literaturze z zakresu psychologii międzykulturowej, etnologii, kultury biznesowej konkretnych krajów
– 27 latach doświadczeń pracy przy projektach międzynarodowych połączonych z licznymi podróżami i pobytami na 6 kontynentach
Po co komu coaching kariery zagranicą?
Jeśli pracujesz w międzykulturowym zespole albo zagranicą, jesteś znacząco bardziej narażona/y na niespodziewane sytuacje, nieporozumienia, a co za tym idzie niepewność, lęk i trudne emocje.
Coaching międzykulturowy w tym zakresie nie tylko ułatwi Ci sprecyzowanie wyzwań i realizację celów zawodowych, ale też zdecydowanie ułatwi Ci rozumienie a w efekcie skuteczne komunikowanie się z osobami o innym zapleczu kulturowym. To wszystko pomoże Ci osiągnąć sukces przy zachowaniu życiowej równowagi.
Jaką formę ma szkolenie lub mentoring z komunikacji międzykulturowej?
Formę szkolenia dopasowuję do tematu i potrzeb klienta. Mogą to być warsztaty albo wykład połączony z warsztatami albo dyskusja i praca na konknretnych case’ach. Szkolenia prowadzę na żywo, jak również on-line.
-Mentoring prowadzę w formule on-line lub na żywo. W pracy 1:1 wykorzystuję techniki coachingu ICF, jak również wiedzę z zakresu psychologii, różnic kulturowych i zarządzania.
Od czego zacząć?
Przede wszystkim, skontaktuj się ze mną. Na początku porozmawiamy o tym, czego może potrzebować Twoja organizacja, co stanowi bolączkę menedżerów lub innych uczestników szkolenia i jak mogłabym pomóc.
W przypadku mentoringu, napisz do mnie. Ustalimy szczegóły i umówimy się na pierwsze spotkanie.